God jul från Inizio

Här följer en intervju med vår vd Anders Lithner om vad som egentligen hände 2015 och våra planer inför 2016. Frågorna kommer från Viggo Cavling.
Digital admap

Det har varit ett spännande år för Inizio, vi har gjort över 1000 digitala kampanjmätningar, varit aktiva i debatten om framtidens undersökningar och även påbörjat en internationalisering av verksamheten. Vad är det mest intressanta som hänt under 2015 enligt dig?

Vi har etablerat oss som en internationell aktör och varit på flera konferenser och presenterat hur vi arbetar med paneler och opionionsundersökningar, bl a på Wapors årskonferens i Doha, Qatar och vi var på AAPORs årskonferens i Florida. Vi har träffat flera ledande företag som Pew Research, The Guardian, Washington Post. Vi har även varit i London och pratat kampanjmätningar på Print and Digital Research Forum.

Vi har fått ut kampanjmätningen Digital Admap bortom Sveriges gränser bland annat till Finland, Norge och Holland. Vilka länder finns vår önskelista inför 2016?

Lösningen bryr sig inte om nationsgränser, men behovet av den är nog som störst på digitalmarknader som liknar den svenska. Just nu för vi intressanta diskussioner på de brittiska öarna.

Sverige tycker

Vi har över 30 000 människor i vår panel med Schibsted, vilken är det roligaste frågan vi ställt till dem?

Ja du, det ska ju vara roligt och intressant att svara på våra frågor. Men frågorna i sig är kanske inte just roliga. De lättsammaste frågorna är säkert de vi ställt nu inför jul som handlar om choklad, mat och förväntningar inför 2016. I samarbetet med Schibsted försöker vi ha en tonalitet som är seriös men samtidigt lättsam, vilket innebär att det ska vara dagsaktuella frågor i korta formulär.

Millennial Hub

Vi har inlett ett partnerskap med Vision Critical och tillhandahåller numera en världsledande digital plattform för Insight Communites. (Här är vår egen Inizio Millennial Hub.) Vad innebär detta?

Undersökningsbranschen utvecklas i rask takt och ofta använder man paneler av olika slag för att göra undersökningar. En insight community är en utvecklad form av panel som bygger på kontinuerlig interaktivitet med särskilt intressanta grupper. Det kan handla om att man regelbundet låter sina kunder tycka till, svara på frågor och vara med och utveckla idéer för företaget. Det är en riktigt flott plattform vi erbjuder.

Vi har också fått bättre kunskap om vin, hur gick det till?

En av de kunder som anlitar Inizio för strategiskt insight-arbete är Winefinder. Det är ett utmärkt exempel på varför det är så kul att jobba i den här branschen: man lär sig nya saker hela tiden.

Och sen kan vi även mer om pennor och paraplyer?

Vi har gjort en stor genomlysning av medievärldens kanske hemligaste elefant: produktmedia. För deras branschorganisation SBPR har tagit fram siffror på hur pennor och paraplyer står sig mot andra medieslag som tv- och bioreklam. Resultatet kommer att redovisas brett under 2016 såväl internt som externt.

Diagram
Inizio växer både till antalet anställda och till omsättning, ge oss några nyckeltal?

Vi har haft en omsättningstillväxt på 25-30 procent flera år i rad med bibehållen lönsamhet. Innevarande räkenskapsår som tar slut i april ser ut att fortsätta i tangentens riktning. Just nu har vi 13 briljanta personer i rullorna och för spännande samtal med några drömrekryteringar.

2016 är nära, vad händer på Inizio?

Nya människor och nya samarbeten sätter ju mer färg på verksamheten än de enskilda affärerna, så det är nog det största, att få lära känna de nya kollegor vi hoppas knyta till oss. I övrigt fortsätter uppskalningen av de digitala kampanjmätningarna med fler mätningar och fler kunder, i Sverige och på andra ställen. Vi kommer också göra mer kring partnerskapet med Vision Critical. Och så ska vi fortsätta spela en aktiv roll i förnyelsen av undersöknings- och opinionsmätningsbranschen. Håll utkik efter våra seminarier. Det blir många spännande föredrag under våren, med början redan i januari.

Har du något nyårslöfte?

Både som person och bolagsföreträdare ska jag försöka göra mer av sådant som verkligen spelar roll. Världen blir både bättre och sämre samtidigt och det är liksom upp till oss som bor i den åt vilket håll det tippar.

Och vad äter du upp sist på julbordet?

Ris à la Malta såklart

Vasagatan 15-17

111 20 Stockholm

Kungsportsplatsen 1

411 10 Göteborg

Inizio Sverige AB

2018