Vardagsköpen ökar snabbare i mobilen än sällanköpen

j_olsson

”Det är de mest vardagliga köpen som kommit längst på resan”, säger Inizios Johanna Silfwerbrand Bendroth

Vardagsköpen ökar snabbare i mobilen än sällanköpen. Där ökar e-handeln mer men domineras av köp via dator. Det är en av de många slutsatserna från Inizios årliga kartläggning av den lokala handeln som genomförts på uppdrag av Mediekompaniet.

”Ja, det stämmer. I till exempel hemelektronikbranschen är redan en fjärdedel av handeln digital, medan den trots brant tillväxt bara är tre procent av livsmedelshandeln. Men det är de mest vardagliga köpen som kommit längst på resan från desktop till mobilens mindre skärm. Andelen av den digitala handeln som sker från en mobil är dubbelt så hög för livsmedel – där det enskilda beslutet är lite mindre – än den är för hemelektronik, där fyra av fem gör sina digitala köp med datorns större skärm,”säger Johanna Silfwerbrand Bendroth, analytiker på Inizio.

Inizio har kartlagt köpmönster, drivkrafter och syn på framtiden i tio olika branscher. Unikt för undersökningen är att resultaten redovisas per varumärke. Exempelvis visar studien att själva upplevelsen är en viktig drivkraft när konsumenterna handlar på Åhléns, medan kundservice är ett viktigt skäl att gå till Synsam och produktkvalitet förklarar mycket av handeln hos Scorett.

”Generellt är förstås pris och närhet viktiga drivkrafter”, fortsätter Johanna, ”och utbud och enkelhet särskilt viktiga för den digitala handeln.” För några av de drygt 80 varumärken som ingår i studien fungerar förstås också konkreta erbjudanden som ett sätt att driva in kunderna i butiken.

”Som varumärkesägare är det förstås viktigt att ha koll på varför kunderna väljer att komma till den egna butiken, inte minst när det kommer till vad som fungerar bäst att lyfta fram i marknadsföring och reklam. Vissa varumärken gör helt rätt i att locka med pris och produkt, medan andra gör klokare i att lyfta fram sina öppettider, sin kundservice eller helt enkelt varumärkets generella koppling till hög kvalitet”.

”Om jag får tala lite i egen sak, är det viktigare än någonsin just nu att förstå konsumenterna och kontinuerligt samla insikter om drivkrafter, barriärer och förändrade preferenser och köpmönster.”
Inizio och Mediekompaniet kommer fortsätta kartlägga fältet och i rapporten finns redan antydningar om framtida utvecklingsmönster som det finns all anledning att följa.

Om undersökningen

Undersökningen är gjord av Inizio på uppdrag av Mediekompaniet. Målgruppen är allmänheten 16 år och äldre. Undersökningen omfattar 8000 intervjuer genomförda under februari, 2017.

Vid frågor kontakta Johanna Silfwerbrand Bendroth, 0708 – 404 422.

Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på facebook
Vasagatan 15-17

111 20 Stockholm

Kungsportsplatsen 1

411 10 Göteborg

Inizio Sverige AB

2018