Big Data – the magic

inizio big data

Man är liksom redan lite trött på begreppet. Känns som det dök upp häromåret och sedan dess gått från hipt till uttjatat innan någon i Sverige ens hunnit ut ur provhytten. Det är förstås inte sant, bara en känsla.

Begreppet Big Data fanns faktiskt och hade samma innebörd innan vi ens hade internet. Men det är först i kölvattnet av framgångarna för Twitter, Facebook, Youtube och dess likar som fenomenet sköljt in över mediebranschen.

Vad det handlar om är att handskas med all den maskinella data som uppstår när en stor publik konsumerar digitala medier. Istället för en marknads- eller publikundersökning med något tusental svar, har vi miljontals tekniska anrop av annonser och innehåll med en nästan oändlig detaljrikedom i realtid.

Om vi gifter ihop dessa galopperande stora datamängder med väder, vind, geografiska koordinater, CRM:et, börsrörelser, postnummersegmenteringar, google-sökningar och gud vet vilka andra av de datakällor som plötsligt också blivit tillgängliga, står vi inför en möjlig exakthet i vårt vetande som vi tidigare bara kunnat drömma om. Eller rättare sagt inte kunnat drömma om, eftersom det var bortom vår fantasihorisont för bara några år sedan.

Men det är en möjlig exakthet, inte en som uppstår bara för att all data finns. För att få användbara svar måste vi ställa kloka frågor.

Inizio jobbar just nu i flera kundprojekt som uttryckligen har med sig begreppet Big Data i namnet. Inte sällan är det en rädsla för att bli tekniskt frånåkt som gör att medieföretag adresserar frågan. ”Hur ska vi kunna ställa frågor till miljontals rader komplex data? Det gör man inte i Excel.”

Inizio rår på datavolymerna, men efter några vändor fram och tillbaka inser de flesta att det finns en mycket viktigare fråga som det måste börja med: ”Vad ska vi ställa för frågor till datan för att få svar som ökar vår lönsamhet; svar som vi kan använda för att paketera självspelande lösningar utiifrån; svar som låter oss kapitalisera på våra datatillgångar?”

It’s not the how, it’s the why and the what.

Inizios Anders Lithner ger exempel på hur man konkret kan utvinna lönsamhet ur data på Tidningsutgivarnas branschdag:

tu_branschdag

Om du inte själv har möjlighet att närvara, kontakta oss så reder vi ut begreppen. Big Data låter stort. Men den verkliga storheten gömmer sig i idén snarare än i datan. Som vanligt med magi handlar det om iscensättande. Big Data the magic – datan har ni redan. Vi kan hjälpa er göra den magisk.

Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på facebook
Vasagatan 15-17

111 20 Stockholm

Kungsportsplatsen 1

411 10 Göteborg

Inizio Sverige AB

2018