Mobilsverige

mobilsverigeI dagarna lanseras sajten mobilsverige.se. Där klargörs massor om hur annonsering i mobila mediekanaler fungerar – kunskaper som fram tills nu i bästa fall varit anekdotiska eller intuitiva.

Inizio har gjort analyserna. Och precis som det ska vara för att vi ska trivas som bäst har vi byggt slutsatserna på en kombination av marknadsundersökningsdata och hårda siffror direkt ur olika system. Till stor del handlar sajten om vilka effekter som två annonsörer uppnådde med annonsering i mobilen, i jämförelse med andra kanaler.

Kampanjeffekterna utvärderas dels i en serie enkäter (TNS SIFO stod för datainsamlingen) och dels genom analys av utfallet i annonsörernas egna system. Ett stort tack till Mitsubishi ochTallink Silja Line, som både anpassade sin kommunikation för att göra den så mätbar som möjligt och som lät oss ta del av den egna datan!

Och vad blev resultatet? Ja, i korthet: mobil annonsering fungerar, såväl uppmärksamhetsmässigt som längre upp i effekthierarkierna, närmare konverteringen. Den står sig också, ur ett kostnadseffektivitetsperspektiv, väldigt väl mot jämförda medieslag. Men nog om det. Den intresserade läsaren gör förstås klokast i att gå till sajten och bilda sig en egen uppfattning.

Det ska bli kul att följa utvecklingen i de mobila plattformarna och fortsätta diskussionerna om vad som funkar och hur.

Dagen till ära har vi också måddat till den här sajten för att funka i mobilen. Besök oss gärna med luren alltså!

Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på facebook
Vasagatan 15-17

111 20 Stockholm

Kungsportsplatsen 1

411 10 Göteborg

Inizio Sverige AB

2018