Rapport från Inizios frukostseminarium

Förra vecka arrangerade vi frukostseminiariumet ”Hemligheten bakom Hollands populäraste tv-program” på O-baren i Stockholm med Gijs Rademark ansvarig för opinionsjournalistiken på Hollands populäraste samhällsprogram Een Vandaag i public service-kanalen i V1. Efter Rijs dragning hade vi en kort paneldebatt med Lena Mellin från Aftonbladet, Karin Nelsson från Inizio, Kristofer Sjöholm datajournalist fd SVT Pejl i dag Sweco och Gijs Rademaker från V1 Eenvandaag Moderator: Viggo Cavling, Inizio.
Skärmavbild 2015-11-30 kl. 15.21.27
– Jag säger aldrig att vår panel är representativ och jag säger aldrig att Hollands befolkning tycker så och så. Jag säger bara att vår panel med 50 000 medlemmar tycker detta och detta, sa Gijs Rademark på Een Vandaag. Panelen har varit en avgörande framgångsfaktor och lett fram till att samhällsprogrammet Een Vandaag i dag är Hollands största. Panelen har varit i gång i mer än 10 år. Idén föddes efter mordet på den holländska politikern Pim Fortuyn. Han slog igenom eftersom han sa vad den tysta majoriteten tänkte. Panelens mål var ett försök att minska gapet mellan medborgarna och etablisemanget bestående av medier och politiker. I fem år har Gijs Rademark lett arbetet med undersökningarna och förklarat dem för tittarna i holländsk tv. Han var från början skeptisk till om allmänheten i Holland skulle acceptera en man med pojkaktig uppsyn och gyllene lockar, men efter fem år i rutan med en miljon dagliga tittare är han mycket etablerad. Eftersom målet är minska gapet mellan tittare och politiker får medlemmar i panel ofta vara med i programmet och vara en röst bakom siffrorna.
Skärmavbild 2015-11-30 kl. 14.50.50
Med hjälp av sina mätningar har samhällsprogrammet Een Vandaag flera gånger lyckats undvika den journalistiska fällan att den som skriker högt sätter tonen i debatten. I samband med nedskjutningen av Malaysia Airlines Flight 17 i Ukraina i vilken knappt 300 personer dog gjorde man en undersökningen bland de anhöriga. 200 av de döda kom från Holland. I debatten fick de anhöriga som kritiserade regeringens tysta diplomati mycket utrymme, men programmets undersökningen visade att majoriteten av de anhöriga var nöjda med regeringens arbete – en nyhet som gick helt emot den rådande bilden i medierna.
 
Skärmavbild 2015-11-30 kl. 15.19.44
Samhällsprogrammet Een Vandaags panel består av 50 000 människor, 5000 är unga. Grundfakta om medlemmarna är deras kön, inkomst, utbildning, bostadsort, vad de röstar på och arbete. När panelisterna svarat på en undersökning kan de dela resultatet i sociala medier. Det leder både till spinn, men ger också rekrytering och feedback. Så här förklarar Gijs RademarkEen Vandaag framgången:
– Eftersom vi ofta gör undersökningar med över 30 000 personer toppar vi då och då Twitter med vår hashtag.
Varför vill människor vara med i panelen? Många paneler ger sina medlemmar pengar, men det gör inte vi. Vi har ändå 60 procent svarsfrekvens. Det är en hög siffra. Vi har frågat vår panel varför de är med. Ett svar blev: “Jag vill ge en röst åt Joe Sixpack”, ett annat svar blev: “Jag bor i en liten by på landet. Det är viktigt att min röst blir hörd.” Vi ger människor en röst och vi gör rubriker av dessa tusentals röster. Vi gör det på två sätt, del i form av statistik i programmet, men vi drar också fram unika röster som får höra och synas i vårt program. Istället för att ringa facket mejlar vi ut i vår panel.

Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på facebook
Vasagatan 15-17

111 20 Stockholm

Kungsportsplatsen 1

411 10 Göteborg

Inizio Sverige AB

2018