Förtroendet för Postnord

Inizio har genomfört en undersökning om Postnord på uppdrag av Svd som publiceras idag. Den visar att förtroendet för Postnord har minskat sedan förra mätningen i oktober 2016. Idag har mer än varannan svensk (54%) ganska eller mycket litet förtroende för Postnord. För ett halvår sedan var det 48 procent. Andelen som har stort förtroende (mycket+ganska) är idag 16 procent jämfört med 23 procent för ett halvår sedan. I samma undersökning ställdes även frågan om förtroendet för SJ. Andelen som uppger att de har ganska eller mycket litet förtroende för SJ är 38 procent. Andelen som uppger att de har stort förtroende för SJ är 26 procent.

Skärmavbild 2017-05-26 kl. 08.28.47

Andelen som varit med om att ha blivit av med försändelser en eller flera gånger är oförändrat jämfört med ett halvår sedan. 41% av svenskarna säger sig ha blivit av med post. Nästan lika många, 46%, säger att de inte blivit drabbade det senaste året.

Skärmavbild 2017-05-26 kl. 08.32.15

Inizio bad också respondenterna uppge vad de varit med om. Några röster säger:

”Postnord hade felmärkt mitt paket, som därför fanns på utlämningsstället men ändå inte kunde hittas. Efter många telefonsamtal kunde jag ett par veckor senare hämta ut paketet med mina vid det laget döda växter.”
”Beställde linser på nätet som aldrig kom. Postnord var inte särskilt hjälpsamma utan jag fick försöka hitta paketet själv utan framgång. Efter ett tag kom fakturan för linserna vilket innebar mer strul för att slippa betala för en vara jag inte fått.”
”Ett brev, postat i Linköping kom aldrig fram till min adress i Norrköping.”
”Kallelser till läkarbesök mm som kom efter att man skulle varit där.”
”Där jag bor, läggs posten lite hur som helst så vi får gå runt och ge varandra rätt post. Påminnelser på räkningar trots man inte fått den från början. Hämtat ut saker jag beställt och kartongerna ser ut som dom varit med om en hel del.”

Om undersökningen

Undersökningen är gjord på uppdrag av Svenska Dagbladet inom ramen för Schibsted/Inizios opinionspanel som speglar svenska folket. Målgruppen är allmänheten 16 år och äldre. Undersökningen omfattar 1043 intervjuer under perioden 19-22 maj 2017 och är genomförd som en webbundersökning.

Urvalet är pre-stratifierat och vägt på ålder, kön, region och parti i föregående val.

Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på facebook
Vasagatan 15-17

111 20 Stockholm

Kungsportsplatsen 1

411 10 Göteborg

Inizio Sverige AB

2018